Alman Edebiyatı #1 Klaus Mann

8 Mart 2015

Alman edebiyatından da biraz bahsetme kararı aldım. Tam içindeyim, bu biraz Almanca'yı anadil seviyesinde iyi bilmemden hem de okuduğum bölümden kaynaklanıyor.
O zaman üniversitede antifaşist yazarlara ilgisiyle bilinen bi hocam sayesinde tanıştığım Klaus Mann, Klaus Heinrich Thomas Mann, ile başlayalım.



Kendisi edebiyat çalışmalarına Weimar Cumhuriyeti döneminde başlamış, dönemin kapalı kapılar ardında konuşulan konularına değinmiştir. Bu nedenle daima aykırı bir yazar olmuştur. 1933 yılında yükselişe geçen Nasyonelsosyalizm baskısıyla Almanya'yı terk etmek zorunda kalmıştır. Bu da ele aldığı konuların değişmesine, onun artık Nazilerle kalemiyle savaşan cesur bir yazar olmasına neden olmuştur. Bunun en büyük örneği 'Volkan, Göçmenlerin Romanı' (Der Vulkan, Roman unter Emigranten) isimli eseridir. Edebi yeteneği ve eserleri ölümünden sonra keşfedilmiştir. Almanca sürgün edebiyatının en önemli temsilcilerinden biri olarak kabul edilmekte Klaus Mann günümüzde.

Klaus Mann, bugün bile Almanya dahil, geniş çevrelerce maalesef çok bilinmez. O daha çok ünlü Alman yazar Thomas Mann'ın oğlu (ve diğer ünlü bir yazar Heinrich Mann'ın yeğeni) olarak bilinir. Kendisi de sadece böyle anılmaktan pek de hoşlanmazmış ve kökenini 'hayatımın en acı sorunu' olarak görürmüş. Ama babası Thomas Mann, 'gerçekten inanıyorum ki, o, jenerasyonunun en iyilerinden biriydi, hatta belki en iyisiydi' demiş Klaus Mann'ın ölümünden sonra.

Almanca'ya hakim olanlar Klaus Mann kitapları konusunda biraz daha şanslı. Türkçe'de sadece Mefisto isimli Romanı oyunlaştırılmış haliyle ve de 'Çağının Çocuğu' isimli otobiyografisi mevcut.

Görseldeki kitaplar ise:
Yedinci Melek. Tiyatro oyunları (Der siebente Engel. Theaterstücke)
Dış doktorları ve sanatkarlar. Denemeler, konuşmalar, eleştiriler 1933-1936 (Zahnärzte und Künstler. Aufsätze, Reden, Kritiken 1933-1936)
Volkan. Göçmenlerin Romanı (Vulkan. Roman unter Emigranten)

2 yorum:

  1. Merhaba Seda hosgeldin. Yazilarina söyle bir göz gezdirdim gayet basarili. Sanirim seni ekledim. Sanirim diyorum cünkü ben de buralarda yeniyim...

    YanıtlaSil
  2. Hosbuldum :) cok cok tesekkür ederim. Umuyorum ben de eklemeyi basarabilirim :D

    YanıtlaSil